sunnuntai 9. marraskuuta 2014

PYSYVÄ LUMI

                         Kaikki on suhteellista. Äärimmäisistä suorituksista olen saanut paljon työkaluja selvitä arkielämän haasteista. Menneellä viikolla olen tarvinnut noita työkaluja. Muistellessani tiukan paikan tullen mitä on tullut viime kuukausina tehtyä, on tämän viikon kiireet lähinnä alkaneet naurattaa. Silti on välillä vituttanut. Ja se on aina oma valinta. Olen sitä mieltä. Jokainen luo elämänsä sellaiseksi kuin haluaa. On juuri niin kiirettä kuin valitsee. On tietysti täysin toinen juttu, mitä olisi elämä ilman valittua sisältöä, joka ajoittain luisuu kiireeseen. Torin pojilla on aikaa. Toppa takki, jonka isosta taskusta pullottaa marjaisa viinipullo - kenties. Maksan heikon kunnon myötä hieman kellertävät kasvot, joita korostaa likaisen vaalea pipo, joka on hieman koholla. Hytisevä olemus, mutta aikaa on. Juomataukoja seuraa juomatauko. Hekin ovat aikoinaan valinneet tiensä. Minä olen puolestaan monen, monen pompun jälkeen hyvin tiedetyllä tiellä, jota te arvoisat lukijat seuraatte.

                        Erään pojan äiti tunnisti minut paikallisella jäähallilla. Tuntui yhtä aikaa hassulta ja hyvältä, kun hän kutsui minua "huippujuoksijaksi". Totesin olevani aivan tavallinen harrastelija niin kuin hänkin. No, ehkä tavallinen on vähättelyä, mutta harrastelija hyvinkin. Ihmisillä muodostuu lehtijuttujen perusteella hauskoja mielikuvia. Jos joku harrastelija juoksija on tempauksillaan lehtien palstoilla, saattaa hän kuulostaa joistakin jopa näköjään "huippujuoksijalta". Olen koittanut aina muistaa kertoa juttelemaan tulleille lähtökohtia. Sieltä yhdestä-kahdesta paalun välistä olen minäkin lähtenyt....

                        Viikkoni on sisältänyt seitsemän päivää, kuten kaikilla muillakin. Olen käynyt kuutena päivänä töissä. Olen ollut paljon töissä ristiin vaimoni kanssa. Olemme olleet vähän yhtä-aikaa kotona. Vaimo kierrätti yhtenäkin päivänä minua pitkin asuntoamme kuin asunto-esittelyssä. Samoin lapsiani olen nähnyt menneellä viikolla hieman normaalia vähemmän. Yksi päivä meni sitten kokonaan leikkiessä tytön kanssa, kun tulin töistä kotiin. On ajateltava aina kokonaisuutta.

                       Silti halusin yrittää juosta perusviikon tällä viikolla monista kiireistä ja haasteista huolimatta. Perusviikko on minulle 80-100km. Olen saanut vähien rakojen myötä ujuttaa itseni tiestölle ahtaissakin raoissa. Sivuston oikeasta reunasta voit tsekata minkälaisia lenkkejä on tullut tehtyä välillä 4-9.11. Maanantaina ja Keskiviikkona ei ollut mahdollisuuksia lenkille. En käynyt myöskään eilen, kun oli muuta pakollista ohjelmaa. Silti sain neljänä juoksupäivänä kasaan 81,9km. Kahtena päivänä olin tosin tiellä kahteen kertaan. Olen tällaisen kalenterin kanssa tyytyväinen tähän viikkoon. Viimeisenä lenkkinä juoksin 7km reippaasti. Kuitenkin sillä tavalla ettei ahdista. Hieman varovaisen alunkin jälkeen keskari oli ilahduttava @4:39/km. Katsotaan josko tässä alkais kaavaileen jonkilaista harjoittelurytmitystä. Olen alkanut palautumaan.

                         Tällä viikolla ystäväni, Janne "JayLeno" Kukkola (jota myös Sarjankylällä kuulutaan "Höpinäksi" kutsuttavan) paljasti laajemmaltikin olevansa ensi toukokuussa 6 vuorokauden juoksun epärvirallisten MM-kisojen lähtöviivalla. Teknisten ongelmien vuoksi kisajärjestäjien starttilista (Nyt on nimet ja kuvat starttilistalla!!!) on vasta muotoutumassa...  Yksi immeinen, joka tuntee Jannen hyvin, kysyi minulta, höpöttääkö se Janne meidän pitkissä jutuissakin koko ajan niin kuin se ruukaa. Vastasin, että kyllä se hiljaseksi menee, kun laitetaan tarpeeksi tunteja jonoon. Mutta niin menee kaikki, lisäsin. Hienoa saada Janne mukaan Unkariin! Tulee varmasti huikea reissu, kun siellä on monia muitakin mielenkiintoisia nimiä, kuten esim. Pasi.

                        En malta olla tunkematta tähän hehkutusta viiden pisteen teho-iltaa viettäneestä Sidney Crosbysta. Niin on taas Crosby koko nhl-pistepörssin kärjessä. Ainoastaan 7 pistettä ja 800 urapistettä on täynnä. Maailman paras jääkiekkoilija on edelleen vasta 27-vuotta. Pian 10-vuotta maailman huipulla. Ihokarvat nousee pystyyn! Huikeaa.

                             LOPPUKEVENNYKSET


                       Viime aikoina on ainakin näillä huudeilla ollut keskustelua milloin tulee pysyvä lumi? Tämä on joka vuotinen keskustelun aihe, vaikka en ole vielä koskaan nähnyt pysyvää lunta tulevan...

                       Ähtärissä oli eräänä sunnuntaina kadonnut iltapäivällä viiden aikaan 83-vuotias, huonokuntoinen vanhus. Laajojen etsintöjen jälkeen hänen kerrottiin löytyneen hyväkuntoisena viisi tuntia myöhemmin. Kuka vielä väittää, ettei liikunta ole tärkeää aina? 

Onni Vähäaho, Nivalassa 9.11.2014

2 kommenttia:

  1. On tuo EMU 6d lähtölista komeata katsottavaa, näin suomalaisittain.

    VastaaPoista
  2. Jotenkin tuo suomalainen kuuden päivän kakku huutaa vielä haukiputaalaista kirsikkaa. Miten ois?

    VastaaPoista