Maailma menee eteenpäin - haluttiin sitä tai ei. Ihmiset tulee tutkitustikin ajan jäljessä. Muutokset tapahtuvat usein kymmenen vuoden viiveellä. Tuo johtunee siitä, että halutaan pitää vanhoista, tutuista asioista kiinni ja pelätään uuden oppimista, muuttumista ajan mukana. Jokainen sukupolvi syntyy erilaiseen maailmaan. Oma sukupolveni syntyi maailmaan, jossa Kekkonen oli presidentti, hiihtotyylinä oli perinteinen ja useiden talojen sisällä oli kasvatusvälineenä koivuniemen herra, jopa remmistäkin puhuttiin.
Tänä päivänä noista ei toimi kuin perinteinen hiihto - onneksi. Luistelutyyli on tosin suositumpaa ja ajattelupuolella jopa suotavampaa. Antaa ajatuksille tilaa liikkua laidasta laitaan. Suoraviivaisella, näin on aina tehty, ajattelulla ei kehity itse eikä ympärillä olevat. Kokeilemalla erilaisia tyylejä elämässään eri osa-alueilla voi yllättyä iloisesti. Keskustelujen päätteeksi voi vaihtaa "katellaan ja palaillaan" heiton sijasta, vaikka "mukavaa päivänjatkoa" tai muuta erilaista.
Yksi lempivertauksistani on ihmisen vertaaminen eläimiin. Eläimien puolelta olemme olleet pitkään aika lähellä gnu-härkiä. Menimme pitkään samoja valmiita teitä, samaa rataa, näkemättä metsää puilta. Nyt olemme viime vuosina kehittyneet näkemään metsän ja ennen kaikkea löytämään luonnon - ja osittain jopa siitä välittämisen. Jälkimmäisessä olisi vielä kehitettävää. Nyt olisi luistelupotku tarpeen - puhtaaseen suuntaan. Luonto palauttaa ja täyttää tankit henkisesti että fyysisesti.
Suomessa ollaan tunnetusti osaamisen puolella hyvin kartalla maailman eteenpäin menossa. Suomalainen osaaminen tunnustetaan globaalisti ja maassamme on monen alan guruja. Sen sijaan kestävyysurheilussa on saatettu jäädä liian pitkäksi aikaa samoille raiteille. On tehty pitkään tietyt asiat vain siksi, kun on aina niin tehty. Missä on luistelu-ajattelu? Teho, nopeus ja voimaharjoittelu on tällä hetkellä se millä tehdään ero pistesijoilta mitalisijoille. Enää ei ole välttämättä tämän päivän juttu heittää seinälle slaidia, jossa ykkösjuttuna on 80% aerobista harjoittelua.
Edellisen kappaleen jatkoksi en malta olla ottamatta kantaa keskusteluun pitkän lenkin maksimitasta. Jari Isometsä piti kestävyysurheilu sivustolla järkevänä maksimittana kahta-ja-puoltatuntia. Ja voihan se tosiaan ollakin juurikin niin hiihto - ja kestävyysjuoksu puolella. Ultrajuoksussa onkin sitten jo vaikeampi määritellä järkevää maksimimittaa. Jos kohta voidaan toki luistelutyyli -ajattelulla avata tarvittaessa koko ultrajuoksulajin (onhan se oma lajinsa kuitenkin) olemassa olon järkevyyttä. Kontekstina kuitenkin se, että Jari Isometsän kilpailusuoritukset kesti maksimissaan reilu kaksi tuntia, kun minulla viimeisimmässä kisassa kesti juosta soisia polkuja pitkin vajaa kaksikymmentäyhdeksän tuntia putkeen, nukkumatta.
Voisikohan Nivalassa olla mahdollisuuksia nähdä vieläkin paremmin useamman vuoden päähän? Pidän nykyistä nivalalaista tahtotilaa uudistua hyvänä, mutta missä on kevyenliikenteen verkostot? Esimerkiksi liikuntapyhättö Pyssymäkeen. Samalla yhdistyisi tulevaisuuteen vastaamisen lisäksi turvallisuus, liikuntaan innostaminen ja liikenneverkostojen ajanmukaistaminen.
Onni Vähäaho, Nivalassa 23.4.2020
Joitakin blogi "tärppejä": Iisalmi-Nivala 128km/-14... 12h juoksu 116km/-12... Nivalan ympäri juoksu 100km/-13... Super PEP2019 M171km voitto... Maraton ennätys/-15... 232km/5vrk harjoitus/-14... #lihr100h juoksu/427,3km... 6vrk MM-kisat 2015: 524,024km... PEP2017 57km voitto/-17... MISTÄ kaikki LÄHTI?... Seurani Nivalan Polku .. Yhdistykseni: Nivalan Polku ry. .. kotisivu... Takaisin etusivulle...
Sivun näyttöjä yhteensä
torstai 23. huhtikuuta 2020
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kevyenliikenteen väyliä toivotaan, jopa vuosikymmenien ajan on puhuttu ja välillä puuhattukin pyörätietä Kokkola- Kajaanitielle ja Järvikylälle sekä Ylivieskan suuntaan. Autoilijoiden tarpeet menevät aina edelle rahanjaossa. Ehkä lisääntynyt ekologinen ajattelu sais suunnan joskus muuttumaan. Vahva kansanliike asian puolesta vois auttaa.
VastaaPoistaJa nyt kun tämän viruksen takia tulemme maksammaan korono-veroa seuraavt vuosikymmenet,emme tule näkemään uusia pyöräteitä jne...no,ehkä Onni näkee loppumatkasata vähäsen.
VastaaPoistaT.Lasikorkki
Se vaatiikin nimenomaan katsomista kauemmas. Jos pitää pääpainona tilannetta nyt ja ensi vuonna niin ei tule mitään isoja muutoksia. Täytyisi olla rohkea ja nähdä pidemmälle. Vetovoima ei ainakaan kasva pysymällä poterossa asioiden kanssa.
VastaaPoista